Vize za Slezanku

Vize za Slezanku 2017

Urbanistická studie lokality v centru města, která vznikla poválečnou demolicí většiny domů v bloku. Návrh řešení využití této plochy podporuje život centra města a hojí válečné jizvy.

Pro nalezení správné odpovědi na zadání je zásadní si odpovědět na otázky, co živé centrum města vlastně znamená a jakými prostředky lze jeho živosti dosáhnout.
Za živé město považujeme to, které je plné lidí v domech, obchodech, ve veřejném prostoru náměstí, ulic, parků. Živé město, je to, kde je život jeho obyvatel přítomný i ve dne i v noci. Denní ruch střídá noční klid, tu a tam narušený zpěvem štamgastů vracejících se domů. Živé není to město, kde nepotkáte živáčka, ani to, které přes den žije a tepe a v noci umírá prázdnotou a nepřítomností lidí.
Živé městské centrum musí mít navíc dostatečně silnou dostředivou sílu, aby přitahovalo lidi z jeho okolí a v případě Opavy i z regionu.

Jakými prostředky je toho možné dosáhnout, když současná zkušenost mnoha měst je právě opačná, když nákupní centra po jejich okrajích centra vylidňují a kvalita bydlení v centru není schopna konkurovat bydlení v domech za městem?

Myslíme si, že řešení musí nabídnout důvod, proč do centra města chodit, musí nabídnout bydlení, které je srovnatelné s bydlením ve vlastním domě, a musí využít kvality historického centra města a místa samotného. To vše je nutné skloubit dohromady tak, abychom odpověděli na protichůdná přání vyplývající z anket a rozhovorů, které jsme uskutečnili.
Předkládáme návrh, který většině těchto přání vychází vstříc a správným způsobem je kombinuje, aby ve výsledku vznikl životaplný celek.

Na jedné straně tedy dotváříme blok v jeho původním obrysu variací různých městských domů. Do vnitrobloku pak usazujeme tržnici a ponecháváme část stávajícího parku. Městské domy orientované do náměstí a k tržnici mají obchodní parter. Tržnice může zároveň sloužit jako městská kulturní hala, kde je možné pořádat různé druhy kulturních událostí.

Název projektu:
Využití území za obchodním domem Slezanka v Opavě
Klient:
Statutární město Opava
Adresa:
Horní náměstí, Opava
Typ:
veřejné stavby
Studie:
2017
Schválení dokumentace:
2017
Řešené území:
18500 m2
Obestavěný prostor:
117000 m3
HPP:
33500 m2
Investiční náklady:
730 mil. Kč
Tým:
re:architekti / Michal Kuzemenský, David Pavlišta, Ondřej Synek, Jan Vlach, Jiří Žid
Helena Sladovníková, Vojtěch Ružbatský, Alžběta Widholmová
ONplan / Petr Návrat, Ivana Vaňková
krajinářské řešení - symbio studio / Marie Gelová, Klára Stachová
dopravní řešení - Květoslav Syrový
Obnova Jiráskova náměstí a klášterní zahrady v Plzni

Obnova Jiráskova náměstí a klášterní zahrady v Plzni 2017

Základním principem řešení rekonstrukce Jiráskova náměstí a klášterní zahrady je jasné definování jednotlivých prostranství, zpřehlednění a dobrá orientace v prostoru a iniciace dějů. Jednoznačné a nekomplikované řešení dopravy a přiměřené zacházení s vodou. Rozšiřujeme chodníky a vozovky zužujeme. Potvrzujeme prostor před klášterem jako parkové náměstí s možností různorodých forem odpočinku. Zachováváme jeho paměť v podobě jírovců. Autobusovou točnu měníme na klidný parčík. Z předškolí vytváříme školní zahradu. Klášterní zahradě ponecháváme její intimitu a skrytost.

Název projektu:
Obnova Jiráskova náměstí a klášterní zahrady v Plzni
Klient:
Nadace Proměny Karla Komárka a Statutární město Plzeň
Adresa:
Plzeň 2, Městský obvod Plzeň - Slovany, Plzeň
Typ:
prostranství
Soutěž:
2017 - 1.místo v architektonické soutěži
Stav projektu:
zpracovává se projekt
Řešené území:
28900 m2
Investiční náklady:
145 mil. Kč
Tým:
re:architekti / Michal Kuzemenský, David Pavlišta, Ondřej Synek, Jan Vlach, Jiří Žid
Kateřina Gloserová, Helena Sladovníková, Dušan Sabol
krajinářské řešení - symbio studio / Marie Gelová, Pavla Drbalová
dopravní řešení - Květoslav Syrový
vodohospodářské řešení - David Vančuřík
Scéna pro hru Série bezdůvodných aktů

Scéna pro hru Série bezdůvodných aktů 2017

autor: Ondřej Novotný
režie: Eva Rysová
scéna: Ondřej Synek, Adéla Součková
kostýmy: Anna Vránová
hudba: Zuzanna a Antonis Skolias
dramaturgie: Ondřej Novotný

hrají: Julie Goetzová, Marie Jansová, Ondřej Jiráček, Jiří Kniha, Václav Marhold
délka představení: 120 minut

Dramatická báseň o nicotě.

Opulentní hostina je záminkou k manipulaci, mocenskému boji i naivnímu hledání dobra, pravdy, krásy. V komorní atmosféře luxusní vily hledáme kořeny vlastní nicotnosti, nihilismu prorůstajícímu do všech společenských vrstev, rodinných vazeb i buněk lidského organismu, pátráme po příčinách zdánlivě bezdůvodného a zbytečného zla, ze skříní vytahujeme kostlivce kanibalistických bakchanálií i plejtváků obrovských. Přízračná a absurdní atmosféra se snoubí se sklony pro jazykový experiment. Milujeme toho, kdo nás nemiluje, můžeme se mstít i nechat si transplantovat hlavu. Jídelna, obývák i bazén se proměňují v bitevní pole, které můžeme ovládnout nebo se nechat sežrat. Útržky křivd jako předehra k tanci smrti. A přesto: člověk je v podstatě biofilský! Tak proč?

Název projektu:
Scéna pro hru Série bezdůvodných aktů
Klient:
Studio Hrdinů
Adresa:
Studio Hrdinů, Praha
Typ:
scéna
Studie:
2017
Realizace:
2017
Tým:
re:architekti / Michal Kuzemenský, David Pavlišta, Ondřej Synek, Jan Vlach, Jiří Žid
Vojtěch Ružbatský
Wellness hotel HMS_60

Wellness hotel HMS_60 2009

Projekt wellness hotelu s balneoprovozy. Prostor určený k pohodě. Objekt by měl působit prostým, strohým, romantickým dojmem. Pohoda vyplývající mimoděk z neohrabanosti. V kontextu místa velké stavení, citace utilitární neurbanizované stavby, syrové materiály, základní objem, mírně neohrabaný, nepřesné tvary, nerovná omítka – házená na „bochánky“, tak jako na „neviditelných“ místech staveb v okolí. Bunkr. Kravín. Stodola. Pec. Kontrast velkého objemu a drobné, rukodělné práce. Pracovní název pro tento návrh byl „pocukrovaný bunkr“.

Hotel s 54 lůžky / 27 pokojů, 3 nadzemní a 1 podzemní podlaží. Zadní zásobovací komunikaci a zásobovací vstup a výstup v zadní části v úrovni suterénu. V suterénu je umístěno wellnes centrum – balneo provozy: bazén, sauny, terapie.. V přízemí je recepce hotelu, konferenční sál, další terapie wellness centra a sociální zázemí. V ostatních nadzemních podlažích jsou pokoje, chodba s horním osvětlením. Objekt má dvě schodišťové šachty, v západním schodišti je umístěn výtah.

Název projektu:
Wellness hotel HMS_60
Klient:
soukromá osoba
Adresa:
Horoměřice
Typ:
pohostinství
Studie:
2004-2006
Realizace:
2009
Obestavěný prostor:
10610 m3
HPP:
570 m2
Investiční náklady:
62 mil. Kč
Tým:
Michal Kuzemenský, David Macháček
statika - Ivan Beneš
Územní studie Veřejná prostranství Vimperk – ulice 1. máje a Pivovarská

Územní studie Veřejná prostranství Vimperk – ulice 1. máje a Pivovarská 2017

Řešené území, ulice 1. Máje a ulice Pivovarská, je možné nazvat páteří města Vimperk. Tvoří totiž podstatnou osu ve směru východ – západ. Vede z periferie skrz postupně až do historického centra a ústí do ní několik významných ulic, které ji traktují a v místech křížení vytvářejí malá náměstí.

Důležitost této osy je potvrzena rozmístěním institucí vzdělávacích, kulturních, správních, komerčních i sportovišť. V historické, hustěji zastavěné části je živý obchodní parter.

V současnosti je většina veřejných prostor usurpována automobilovou dopravou. Pobyt a pohyb pěších je nepříjemný a někdy dokonce nebezpečný. Nejenom velká míra parkovacích míst ale hlavně jejich nevhodná organizace způsobuje nepřehlednost a umocňuje nepříjemnost pěšího pohybu.

Návrh tuto situaci mění, upřednostňuje pěší před automobilisty. Upravuje šířky chodníků, ulic, křížení, ulice osazuje řadami stromů, novým veřejným osvětlením a mobiliářem.

Územní studie na celé řešené území byla zpracována v roce 2017. V roce 2020 byla zahájena realizace 1. etapy – tj. ulice 1. máje.

Název projektu:
Územní studie Veřejná prostranství Vimperk – ulice 1. máje a Pivovarská
Klient:
Město Vimperk
Adresa:
ulice 1. máje a Pivovarská, Vimperk
Typ:
prostranství
Studie:
2017
Realizace:
2020-2021 1. etapa
Investiční náklady:
52 mil Kč - 1. etapa
Tým:
re:architekti / Michal Kuzemenský, David Pavlišta, Ondřej Synek, Jan Vlach, Jiří Žid
krajinářské řešení - symbio studio / Marie Gelová
dopravní řešení - Květoslav Syrový