Školka Červený vrch

Školka Červený vrch 2020

Mateřská škola jako pavilon oranžerie a zároveň jako městský dům. Citlivě zapadá do pravoúhlého urbanismu okolí, má lapidární a přehledné prostorové schéma, je obklopena velkou zahradou a dbá na prostou energetickou logiku.

Název projektu:
MŠ ČERVENÝ VRCH ve Vokovicích
Klient:
Praha 6
Adresa:
Vokovice, Praha 6
Typ:
sport / vzdělávání
Soutěž:
2020 - 1. místo ve veřejné architektonické soutěži
Obestavěný prostor:
4520 m2
HPP:
1505 m3
Investiční náklady:
50 mil. Kč
Tým:
re:architekti - Michal Kuzemenský, David Pavlišta, Ondřej Synek, Jan Vlach, Jiří Žid
Vojtěch Ružbatský
Michaela Hudečková
Hasičárna v Úsilném

Hasičárna v Úsilném 2016

Nová budova hasičské zbrojnice má čtvercový půdorys o straně 12 m. Střecha je sedlová s hřebenem rovnoběžným s ulicí. V jihozápadním (zadním) rohu budovy je navržen vikýř umožňující částečné využití podkroví.
Zbrojnice sestává z parkovacího stání pro hasičský automobil, z učebny, převlékárny, sprch a dílny. Je navržena jako prostá omítaná stavba ve tvaru stodoly s jedním velkým vikýřem. Směrem k hasičské louce je vykonzolována pergola z ocelových profilů, pod kterou je možné umístit stůl a židle. Výška hřebene střechy je od úrovně terénu 7,7 m. Nová hasičská zbrojnice je umístěna přibližně 200m od návsi v návaznosti na obousměrnou ulici u „hasičské louky,“ která slouží potřebám požárních cvičení a je na ni umístěna věž na sušení hadic.

Název projektu:
Hasičská zbrojnice Úsilné
Klient:
Obec Úsilné
Adresa:
Úsilné
Typ:
veřejná správa a komunita
Studie:
2016
Stav projektu:
dokončeno
Realizace:
2019
Obestavěný prostor:
960 m2
HPP:
155 m3
Investiční náklady:
5 mil. Kč
Tým:
re:architekti - Michal Kuzemenský, David Pavlišta, Ondřej Synek, Jan Vlach, Jiří Žid,
Kateřina Gloserová
Fotografie: Ondřej Bouška
Úpravy veřejných prostor centra obce Statenice

Úpravy veřejných prostor centra obce Statenice 2019

V okolí statenické návsi je řada budov, prostranství a institucí, které hrají nebo v budoucnu mohou hrát významnou společenskou roli v obci a společně vytváří její centrum. Předkládaný návrh jednotlivé díly této mozaiky / centra ověřuje a zároveň jednotlivé dílky zpřesňuje.
Záměrem je, aby jednotlivé části byly jasně čitelné ve své funkci a zároveň spoluvytvářely silný a fungující celek. Co to znamená? Jednoduše například to, že každý kolemjdoucí pozná, kde je a co je náves. Pochopí, co se na návsi dělá a najde obecní úřad místě kde jej očekává včetně toho, že najde dveře. Znamená to také, že se uživatel stejně intuitivně orientuje i uvnitř budovy. Jasná orientace ale není jediným záměrem.
Druhým, který je nutné zmínit, je vytvořit prostor pro příležitost, kdy správné nastavení prostranství iniciuje události, které v tuto chvíli můžeme pouze domýšlet. Ať už je to pouť na zámecké zahradě, oslavy narozenin či svatba pod širým nebem. Pouť, která se může „roztáhnout” doslova po celém centru. Nejsou to ale pouze velké akce, kterým úpravami vycházíme vstříc. Vytváříme prostory, které vybízí k tomu se v centru zdržet po cestě ze školy či z práce. Zastavit se lahváčem před sámoškou nebo u potoka. Ve výsledku je o to, aby na návsi, respektive v centru bylo prostě pořád živo (což ale neznamená permanentní přítomnost kolotočů a davů lidí).
Navrhujeme zklidnění centra obce od zúžení Statenické ulice u zámku až k Sokolovně zónou 30. Na ni pak „napojujeme” jednotlivé články zmiňované mozaiky.

ETAPIZACE
Realizace koncepce obnovy a rozvoje centra obce bude logicky probíhat ve fázích. Část obnovy veřejných prostranství je možné rozdělit na dvě základní etapy. Etapy návsi a přilehlých ulic a úpravy břehů Únětického potoka. Jako další etapu lze vyčlenit úpravy prostoru u hřišť s altánem, lávkami a promenády.

BLIŽŠÍ A ŠIRŠÍ VZTAHY
Za klíčové považujeme dobré propojení jednotlivých výrazných částí Statenic. Především se jedná o osu starého a nového centra. Proto upravujeme současnou cestu podél potoka v promenádu, která umožní dobré pěší a cyklistické propojení těchto dvou bodů.
Příčné, paralelní spojení ve vsi mohou vzniknout díky schodišti mezi školkou a zámeckými terasami a díky nové lávce mezi Návsí a křižovatkou Statenická Svatojánská.

Návaznost je nutné doplnit i směrem k Tuchoměřicím, kde navrhujeme pěší a cyklistickou cestu údolím a podél potoka.
Za zásadní považujeme možné zdůraznění pěšího a cyklo propojení mezi centrem Statenic a centrem Horoměřic.

Název projektu:
Úpravy veřejných prostor centra obce Statenice
Klient:
Obec Statenice
Adresa:
Obec Statenice
Typ:
urbanistická koncepce
Soutěž:
2019 - 1.místo ve vyzvané architektonické soutěži
Stav projektu:
dokončeno
Tým:
re: architekti - Michal Kuzemenský, David Pavlišta, Ondřej Synek, Jan Vlach, Jiří Žid
Alžběta Widholmová, Dušan Sabol, Tereza Šipková
Ing. Květoslav Syrový - dopravní řešení
Ing. Marie Gelová - krajinářská architektura
Studie obce Středokluky

Studie obce Středokluky 2019

Provedli jsme revizi určeného rozmístění stavebního programu. Ověřili jsme jeho prostorové nároky, souvislosti a vazby, a to i ve vztahu k předpokládanému rozvoji obce a upravili jeho rozmístění v rámci trojúhelníku center i mimo něj. Za zásadní považujeme zohlednit budoucí rozvoj obce, kdy se současné Technické centrum do budoucna posune do těžiště obce.

Jednotlivým částem programu navrhujeme patřičné umístění i prostory. Důležitá je pro nás čitelnost veřejných prostranství a jednoznačné dispoziční uspořádání novostaveb.

Obecní úřad umísťujeme do prostoru Technického centra obce, které se společně s Hasičskou zbrojnicí, spolkovými prostory stane novým Správním a společenským centrem obce. Tímto reagujeme na plánovaný rozvoj obce na jihozápad.

Technický a sběrný dvůr umísťujeme poblíž čističky odpadních vod. Základní škola dostává k dispozici celý areál, včetně zahrady a přilehlé budovy.

Název projektu:
Centra obce Středokluky
Klient:
Obec Středokluky
Adresa:
Středokluky
Typ:
urbanistická koncepce
Soutěž:
2019 - 2. místo ve veřejné architektonické soutěži
Stav projektu:
dokončeno
HPP:
2120 m3
Tým:
re: architekti - Michal Kuzemenský, David Pavlišta, Ondřej Synek, Jan Vlach, Jiří Žid
Vojtěch Ružbatský, Dušan Sabol, Tereza Šipková, Alžběta Widholmová
Marie Gelová / krajinná architektura
Květoslav Syrový / dopravní řešení
Autobusové nádraží Mnichovo Hradiště

Autobusové nádraží Mnichovo Hradiště 2017

Navrhujeme průjezdný terminál umožňující obousměrný vjezd a výjezd autobusů do ulic J. Švermy a Dvořákova s pěti přehlednými nástupišti v jedné řadě přiléhajícími nástupní hranou k železniční stanici.  Těžiště terminálu leží v ploše před nádražní budovou a je místem, které přivítá návštěvníka v Mnichově Hradišti. Navrhujeme zde přednádražní prostranství, kterým sice projíždějí autobusy, ale kde mají prim chodci. A to ať už v pohybu, nebo při pobytu na tomto prostranství.

Dlážděná přednádražní plocha je z jihu vymezena nádražní budovou, ze západu zídkou s lavičkami a plochou Bike+Ride, ze severozápadu do ní ústí park při ulici Jana Švermy, na severovýchodě je budova restaurace s nárožním arkýřem a z východu stromořadím. V tomto stromořadí zachováváme maximum vzrostlých stromů a dále je doplňujeme novou výsadbou. v objížděné ploše terminálu. Stromořadí odděluje terminál od vilek v Dvořákově ulici a poskytuje stín odstaveným autobusům a automobilům. Důležité je pro nás vnímání hlavního směru pěšího pohybu při výstupu z vlaku či autobusu, tedy ulicí Jana Švermy s přilehlým parkem směrem ke kinu a dál na náměstí. Nástup do tohoto parku i park samotný jsou tak velmi důležité pro vyznění přednádražního prostranství. Z jihovýchodního rohu pak ústí na prostranství pěší stezka z ulice Harantovy doplňující třetí zelenou osu, která míří do tohoto prostoru.

Název projektu:
Přestupní terminál veřejné dopravy Mnichovo Hradiště
Klient:
město Mnichovo Hradiště
Adresa:
Jana Švermy, Dvořákova, Mnichovo Hradiště
Typ:
prostranství
Soutěž:
2017 - 1. místo ve vyzvané soutěži / koncepční studie
Studie:
2017
Stav projektu:
dokončeno
Realizace:
2019
Investiční náklady:
23 mil. Kč
Tým:
re:architekti - Michal Kuzemenský, David Pavlišta, Ondřej Synek, Jan Vlach, Jiří Žid
Jakub Herza
Ing. Květoslav Syrový / dopravní řešení
Ing. Marie Gelová / krajinná architektura
DELTAPLAN Ing. Petr Blažka, a.i. / HIP
fotografie: Ondřej Bouška